Praha 4 má zásadní připomínky k návrhu zón placeného stání
Praha 4 chtěla zavést zóny placeného stání od ledna 2014. Magistrát původní termín zrušil a nyní po dlouhých odkladech představil koncepci nového celoměstského systému parkování. Přichází však se zpožděním a má řadu nedostatků.
„Praha má vyzkoušet nové parkovací zóny v polovině letošního roku a podle náměstka primátora Jiřího Nouzy bude tento systém plně funkční 1. ledna 2015. Byla by to dobrá zpráva, i když my v Praze 4 jsme roční odklad nechtěli a protestovali jsme proti němu, kdyby nový systém byl dobře připravený a řešil problémy městských částí,“ uvedl 1. zástupce starosty Ing. Jiří Bodenlos. „Zásadní chybou je, že byl připravován bez konzultací se samosprávou městských částí.“
Celý dokument je obtížně srozumitelný, klade příliš veliký důraz na IT řešení, a přitom opomíjí základní prvek zón placeného stání – regulaci dopravy v klidu. Chybí kvalifikovaná analýza dosavadního systému zón placeného státní a analýza důsledků jejich rozšíření. Základním pravidlům funkčnosti regulačních prvků je v dokumentu věnovaná necelá jedna strana z celkem 27 stran. V návrhu nové koncepce chybí cenové odlišení vozidel podle jejich délky a návrh novelizace ceníku placeného státní.
„Požadujeme, aby magistrát zahrnul do nové koncepce zón placeného stání naše oprávněné požadavky,“ uvedl dále Jiří Bodenlos.“ Požadujeme především zprovoznění zón v co nejkratším termínu. Domníváme se, že náš Projekt organizace dopravy v klidu z prosince 2012 vyhovuje základním pravidlům definovaným v kapitole 7.2 koncepce nového celoměstského systému parkování, a lze jej proto rychle modifikovat a nový systém rezidenčních oblastí.“
Městská část Praha 4 plánovala zóny placeného stání především na území od Vyšehradu po Kačerov, tedy podél trasy metra C. Pilotní projekt zón placeného stání v Praze 4 by měl zahrnovat právě okolí stanic metra C a rovněž oblast Nuslí, zejména na hranici s Prahou 2. V těchto lokalitách se nejvíce hromadí automobily s mimopražskými dopravními značkami a obyvatelé Prahy 4 zde proto po zavedení zón v centru města obtížně hledají místo k parkování.
Praha 4 trvá na dosavadním principu paritní dělby výnosů z provozování zón placeného stání mezi hlavní město Prahu a městské části a požaduje, aby do nákladů spojených s provozováním zón nebylo zahrnuto financování IT řešení, která bezprostředně nesouvisejí s jejich vlastním provozováním, například videodetekce – dohled nad obsazeností nebo podezření na přestupek, zamýšlená implementace senzorů do vozovek apod.
„Chceme také, aby cenové odlišení parkovacích karet platných pouze v okolí bydliště rezidenta a parkovacích karet pro celé území městské části bylo výrazné,“ uzavřel 1. zástupce starosty Ing. Jiří Bodenlos.