Parkovací nástavba Přímětická: Otázky a odpovědi z veřejného setkání
Ve čtvrtek 15. května 2025 uspořádala městská část Praha 4 veřejné informační setkání k připravovanému projektu parkovací nástavby v ulici Přímětická. V tomto článku přinášíme nejdůležitější otázky, které obyvatele této lokality položili, a odpovědi na ně.
Jak bude řešeno invalidní parkování?
Stání pro invalidy budou zajištěna v přízemní části objektu nebo v okolních ulicích.
Jak se bude řešit vyložení těžkého nákladu, když do patra budou jen schody?
S těžkým nákladem si pravděpodobně spíše zastavíte na ulici, u domu atp. Pro přemístění těžkého nákladu do/z patra parkoviště lze kromě schodů využít případně i nájezdovou rampu.
Bude vidět z patra do oken?
Z patra bude výhled podobný jako ze stávající plochy, jen bude člověk o necelé 3 metry výš.
Záleží ale i na tom, jak se udělá oplocení, lze to řešit různě i tak, že bude úplně neprůhledné.
Dá se do projektu přidat zeleň, aby se nezvyšovala teplota okolí? Model zelené střechy, popínavé rostliny i horizontálně?
Technicky ano. Je to jen otázka nákladů na realizaci a především následnou údržbu.
Bude na plaňkách zeleň?
Keře sázet nelze, ale můžou tu být popínavé rostliny jako břečťan, je to otázka nákladů na údržbu.
Které stromy se budou kácet? Kolik stromů by tedy bylo vykáceno? Co bude se stromy, které stojí na parkovišti?
Návrh je přesně v obrysu aktuální asfaltové části parkoviště, stromy kolem zasaženy nebudou. Zasaženy budou jen náletové dřeviny, které vyrostly v asfaltu (zejména dvě střední na opačné straně parkoviště od Znojemské pajasan a akát). Pokud zůstane projekt v aktuální velikosti, tak se tyto invazivní dřeviny musí pokácet, nemají arboristickou hodnotu. Nicméně může být navržena náhradní výsadba.
Kolik stromů by bylo celkem vykáceno?
Dva střední stromy pajasan a akát a drobné náletové dřeviny ve vnitřních odděleních parkoviště.
Jaká by proběhla náhradní výsadba?
Hodnotnými stromy v blízkém okolí v rámci zelených ploch.
Je možné na pronajatém místě střídat víc aut?
Ano, pokud bude vjezd na čip, což je i levnější a preferované řešení.
Je vůbec možná náhradní výsadba v oblasti? V minulosti to kvůli sítím nešlo.
Je možné zasadit menší stromy nad síť, ale při její opravě se musí pokácet - samozřejmě s opětovnou výsadbou jiných. Ale zatím se to neděje.
Co jiná varianta projektu, třeba částečné zahloubení?
Tady je problém se sítěmi a neúměrným prodražením projektu. Za veřejné peníze takto investičně náročnou akci s nízkou mírou získaného veřejného prospěchu v porovnání s investicí provádět nebudeme.
Jaký je harmonogram případné realizace? A souběh stavby s dalšími, kdy dočasně zmizí víc parkovacích míst najednou?
Pokud se projekt odsouhlasí, na podzim projektujeme a v létě by se stavělo - počítáme max. 3 měsíce, chceme o letních prázdninách 2026 (v případě potřeby lze posunout na léto 2027). Souběh staveb nebude.
Nemělo by se s případnou realizací parkovací nástavby počkat do doby, než bude jasné, k jakým změnám v parkování dojde v souvislosti s realizací nové tramvajové trati?
Tato akce nesouvisí s realizací tramvajové trati ani nemá řešit úbytek parkovacích míst. Toto si musí řešit samostatně akce tramvaj a ne na úkor tohoto místa.
V blízkosti bude také postavena nová ZUŠ. Jak bude řešeno parkování pro zaměstnance a ZUŠ a krátkodobé stání pro rodiče?
Zjistíme u investora HMP, náš požadavek je, aby parkování pro zaměstnance i návštěvníky ZUŠ bylo řešeno na pozemcích ZUŠ.
Jaká bude reálná cena parkovného?
V rozmezí 1500 - 2000 Kč měsíčně, aby bylo dostupné pro velkou část občanů. Cena nemůže být nižší, protože musí zaplatit provoz, správce, opravy a přispět na svou realizaci. Stavba samotná bude hrazena z rozpočtu P4.
Bude možné si parkovací stání koupit?
Ne, MČ Praha 4 nechce místa prodávat. V první testovací fázi bude možná pouze varianta pronájmu, pokud se nadstavby osvědčí a bude jich přibývat, bude MČ uvažovat i o jiném typu využívání - např. družstevním.
Je projekt nutný? Podle ankety většina rezidentů nemá problém s tím najít parkovací místo (čas 1-2 minuty).
Ano, většina řidičů z ankety zaparkuje relativně rychle, ale minimálně několika desítkám řidičů z řad respondentů ankety zabírá parkování delší dobu a projekt by jim mohl pomoci. Každopádně jsme nyní ve fázi výběru vhodných lokalit a prověřování zájmu občanů.
Zaplní se parkovací objekt? Je dostatečný zájem?
Zájem o vyhrazená parkovací stání projevilo zhruba 30 % respondentů, více než polovina z nich vážný zájem. Zatím byli osloveni pouze obyvatelé zcela nejbližších domů. Kdybychom oslovili všechny občany bydlící do 4-5 minut chůze od parkoviště Přímětická, bylo by nepochybně zájemců výrazně více. Obecně preferujeme nejdříve oslovit obyvatele úplně nejbližšího okolí a pak teprve postupovat dále.
Jaká budou kompenzační opatření od P4 pro rezidenty, kterým to sníží kvalitu bydlení?
To záleží na konkrétním případu (bytu), který bude a jak moc ovlivněn.
Jaká budou kompenzační opatření od MHMP, protože plánovaná stavba tramvaje sníží počet parkovacích míst?
To bude řešit až projekt tramvaje a požadavky na kompenzaci od MČ Praha 4 jsou jasně dané.
Jaká bude míra hlučnosti a míra zastínění bytů stavbou?
Hlučnost by se měla zvýšit minimálně a odpovídat maximálně navýšení počtu parkujících vozidel. Zároveň ale patro odcloní hluk parkujících v přízemí a vyšší kapacita parkování sníží počet kroužících vozidel, které hledají místo. Nástavba bude pokryta takovým povrchem, aby se hluk minimalizoval. S ohledem na odstup a výšku nástavby nepředpokládáme, že by k zastínění okolních domů mělo dojít.
Dají se parkovací stání navýšit?
Napočítali jsme maximální variantu, rozestupy sloupů v přízemí jsou víceméně dané a rozměry parkovacích stání též, jsou normované.
Nestačilo by navýšit počet míst na stávajícím parkovišti přemalováním stání?
Ne, současné normy na parkovací místo jsou naopak větší, míst by tedy ubylo.
Některé chodníky v lokalitě jsou hodně široké, nestálo by za to je zúžit a přidat parkovací pruh?
Pokud máme možnost získat parkovací místa na parkovací ploše, tak chodníky ani zeleň ubírat nechceme.
O jaký typ stavby se jedná? Nebude objekt nevzhledný?
Uvažujeme o ocelové konstrukci, která se dá v případě potřeby v budoucnu rozložit a složit jinde. Vizuál je typově ze zahraničí, tady se podobný najít nedá. Pro Prahu je to pilotní projekt. Vzhled ovlivníme volbou obložení.
Co zahloubení do země? Je sice dražší, ale v zahraničí je to trend. A garážové stání taky něco stojí.
Kromě ceny hraje roli i doba realizace: navrhovaný projekt je jen na ohlášení stavby, navíc je zde problém se sítěmi, vedou tu horkovody. Za veřejné peníze takto investičně náročnou akci s nízkou mírou získaného veřejného prospěchu v porovnání s investicí provádět nebudeme.
Bude MČ zvládat údržbu stavby, když už teď je řada míst v okolí, která jsou dlouhodobě zanedbaná? Kolik ročně bude stát?
Náklady na údržbu budou hrazeny z příjmů z pronájmu parkovacích míst. V této fázi projektu je předčasné kalkulovat provozní náklady. Tím, že se jedná v přízemí o zvlášť placenou službu, úklid musí být zajištěn.
Jak bude zajištěna bezpečnost v objektu? (obava z vykrádání vozidel a přespávání lidí bez domova)
Objekt bude otevřený, tedy nebude nabízet zákoutí, kde se lze schovat, bude senzoricky osvětlený. MČ uvažuje také o instalaci kamer.
Nebudou vozidla najíždějící na horní parkoviště příliš intenzivně svítit do oken protějšího domu?
S ohledem na odstup konce rampy od protějšího domu bude už rozpad světla na hraně svícení a kolem parkovací nástavby bude obložení ze světlolamných lamel.
Nebudou vozidla najíždějící na horní parkoviště způsobovat hluk?
Volba povrchu nástavby bude taková a s takovými vrstvami, aby byla hlučnost minimální.
Bylo by možné nástavbu zmenšit, aby měla větší rozestup mezi nejbližším domem?
Ano to je možné, jen pak získáme menší množství dodatečných parkovacích míst.
Bylo by možné do prostoru mezi parkovacím objektem a nejbližším domem např. zasadit keře a objekt tak zaclonit?
Ano určitě.
Budou v parkovacím objektu nabíječky pro elektromobily?
V souladu s platnými předpisy bude realizována příprava rozvodů. Počet konkrétních nabíjecích míst se bude dále odvíjet od reálné poptávky.
Které domy byly adresně osloveny? Informace o anketě se ke mně nedostala.
Osloveny byly jen vchody v bezprostředním sousedství parkoviště. Letáky však byly v některých místech strženy a do schránek se distribuovalo cca 200 ks.
Povrch parkoviště je ve špatném stavu? Opraví se, i když nakonec MČ nepřistoupí k realizaci parkovací nástavby?
Parkoviště je nyní ve správě HMP a jeho organizace TSK, poptáme u nich prohlídku a případnou opravu.
Bylo by možné zachovat stejný počet míst v rámci modrých zón, jako je na parkovišti nyní? Tedy nechat některá místa bez poplatku i v dolním patře?
Ano je to ke zvážení.
Podle jakých kritérií se rozhodne, jestli se parkoviště stavět bude, nebo ne?
Rozhodovat se bude na základě výsledků dotazování a veřejného setkání, v případě nejednoznačného výsledku je možné realizovat ještě další průzkum, případně získat data od SVJ.
Kdo bude považován za rezidenta, který si může zakoupit parkovací místo?
Místa budou přednostně nabízena k pronájmu rezidentům s trvalým bydlištěm v nejbližším okolí. Radius se bude postupně zvětšovat, dokud se všechna místa nepronajmou.
Kdo z občanů se k záměru může vyjádřit?
Vyjádřit se může kdokoliv, tato fáze právě probíhá. Pokud se záměr bude realizovat, je proces podávání připomínek zakotven legislativně.
Více informací o projektu v Přímětické naleznete ZDE.